V každé lékárně by mělo být samozřejmostí, že jsou v komunikaci zdravotníků s pacienty oboustranně dodržována a respektována určitá psaná i nepsaná pravidla. O některých jistě víte, jiná pro Vás mohou být novinkou. Proto Vám přinášíme pacientské desatero vydané Českou lékárnickou komorou, jehož dodržování je v naší komunikaci s pacienty jednou ze základních zásad. Pro Vás může být inspirací i námětem k zamyšlení nad tím, zda jste si vybrali lékárnu správně.
Na co máte v lékárnách právo?
- Na slušné, ohleduplné a příjemné chování personálu, na respektování vašeho handicapu.
- Na přiměřené soukromí. Nikdo vás nemůže nutit mluvit o citlivých otázkách za blízké přítomnosti dalších osob.
- Znát jméno zdravotníka, který se vám věnuje. Každý lékárník i farmaceutická asistentka musí být označen jmenovkou s pracovním zařazením.
- Na vydání či objednání léku dle lékařského předpisu nebo vašeho přání, pokud je to možné.
- Na návrh dalšího postupu (náhradní lék, odeslání zpět k lékaři apod.) v případě nedostupnosti vámi či lékařem požadovaného léku (např. v případě ukončení výroby, registrace, výpadku apod.).
- Na ověření a doplnění neúplného receptu, je-li to možné (ověření předepsaného medikamentu podle záznamů lékárny, vašeho nálezu či konzultací s lékařem), abyste nemuseli absolvovat další cestu do ordinace a lékárny.
- Na automatické poskytnutí základní informace o léku, který kupujete či vyzvedáváte na recept.
- Na srozumitelnou a přiměřenou odpověď v případě dotazu na účinek, složení, užívání, nežádoucí účinky či vzájemné ovlivňování se léků.
- Na zhotovení nebo zajištění individuálně připravovaného léku (dle předpisu lékaře), případně informaci, která lékárna toto léčivo připraví.
- Pokud se k vám v lékárně nechovají podle těchto pravidel, vyberte si jinou, což je vaše právo. V žádném případě nejste nuceni respektovat nasměrování do určité lékárny.