Pohyb pro všechny

POHYB

POHYB je jedním ze základních projevů života. Pohybová aktivita je nezbytná pro naše zdraví a je nedílnou součástí zdravého životního stylu. Právě nemoci vyvolané nezdravým životním stylem, včetně nedostatku pohybu, jsou podle světové zdravotnické organizace (WHO) označována jako chronická onemocnění nepřenosná z člověka na člověka nebo jako CIVILIZAČNÍ NEMOCI, které nejčastěji postihují populaci s nižšími a středními příjmy.

Jak se nejčastěji civilizační onemocnění projevují?
zvýšený krevní tlak
– obezita
– hyperglykémiie – zvýšenou hladinou cukru v krvi
hyperlipidémiie (dyspipidémiie) – zvýšenou hladinou tuků v krvi nebo jejich nevhodným poměrem
hyperurikémiie – nadbytkem kyseliny močové a ukládáním krystalů kyseliny močové v tkáních
Civilizační onemocnění patří mezi nejčastější příčiny úmrtí ve vyspělých zemích. Každoročně vedou k úmrtí 41 miliónů lidí, což odpovídá 71 % všech úmrtí ve světě. Pohyb dokáže předcházet nemocem, oddálit jejich následky a nástup nemoci.

Jak začít s pohybem?

Zajímá vás, jak začít s pohybem a jak u něj vydržet? Jak zařadit pohyb do běžného dne jako okamžik, na který se budeme těšit? Máme pro Vás několik tipů:
✅ 1. MYŠLENKA a PŘEDSTAVIVOST
V hlavě zmapujte svoje potřeby ohledně pohybu! Začněte se sportem kvůli sobě! Odpovězte si na otázku: Co teď potřebuji? Potřebuji to opravdu já? Jaký sport nebo pohyb by mě bavil pravidelně?
Myšlenka totiž připravuje organismus k tomu, aby ji zrealizoval – zní to jako kouzlo.
Ale opravdu to funguje.
✅ 2. CÍL
Dejte si velmi záležet na detailním popisu cíle. Největším oříškem totiž bývá správná formulace cíle, nikoli schopnost jeho splnění. CÍL by tedy měl být:
– významný
– dosažitelný
– konkrétní
– realistický
– musí vyžadovat úsilí – jinak by nestálo na něm pracovat!
✅ 3. DÍLČÍ CÍLE a ODMĚNY
– rozdělte si svou cestu k cíli prostřednictvím menších cílů.
– po dosažení každého z nich se zastavte, ohlédněte, potvrďte si, že jste na správné cestě a nezapoměňte se odměnit !!!!
✅ 4. SPORT NA MÍRU
– tady osvědčený návod neexistuje
– při výběru zohledněte aktuální zdravotní stav a zda vás sport baví, jen tak se mu dokážete věnovat dlouhodobě a pravidelně
– pokud jste stále nerozhodní, zamyslete se nad tím, který sport Vás bavil v dětství
✅ 5. INTENZITA
– začněte zlehka a stanovte si dny kdy se budete pohybu věnovat
– nezapomeňte také stanovit dny pro odpočinek !!!
✅ 6. PRAVIDELNOST
– zařaďte pohyb do svého každodenního programu
– zapište si pohyb do diáře (stejně jako ostatní pracovní schůzky a povinnosti)
✅ 7. MOTIVACE
– někomu pomůže osobní trenér, pohyb společně s kamarádem nebo skupinová lekce
– pohyb můžete také spojit s dalším rituálem – oblíbenou hudbou, novou sportovní vůní
Držíme Vám palce! Pamatujte že jakýkoliv pohyb je lepší než nic! Každý krok se počítá!

Jak často se hýbat?

Světová zdravotnická organizace doporučuje pro zdravé dospělé (18-65 let) pohyb minimálně 30 minut střední intenzity 5× týdně, nebo alespoň 20-25 minut pohybové aktivity vysoké intenzity 3× týdně.
Toto doporučení je nutné chápat jako doplněk k běžným denním aktivitám, které mají obvykle mírnou intenzitu nebo trvají méně než 10 minut.
Co je pohyb STŘEDNÍ INTENZITY?
👟 vyzkoušejte tzv. „konverzační test” – pokud při chůzi střední intenzity můžete mluvit v krátkých větách, souvisle říci alespoň 3 slova, bez lapání po dechu a zalykání , je to ono.
👟 pokud při pohybu můžete zpívat, je intenzita příliš nízká. Ale pokud máte ze zpěvu radost, zpívejte…
👟 naopak nemůžete-li promluvit ani slovo, je intenzita příliš vysoká

Kdy odpočívat?

Existují situace, kdy je lepší tělu dopřát odpočinek.
📌 při bolesti na průduškách nebo v krku
📌 užíváte-li antibiotika (i přestože se cítíte lépe)
📌 dlouhodobá, zhoršující se bolest
📌 únava – naslouchejte svému tělu a nezapomínejte na odpočinek a regeneraci (neplést s leností 😉)
📌 cyklus u žen
📌nadměrné množství stresu – nezatěžujte tělo náročným tréninkem, ale dopřejte mu protažení, nenáročnou procházku nebo relaxaci

A jak je to s pohybem u dětí?

Pohyb u dětí je  nezbytný pro jejich správný vývoj. Nedostatečný pohyb nebo i nadměrné fyzické zatížení dítěte může způsobit velké škody.
Kolik POHYBU je akorát?
Světová zdravotnická organizace doporučuje pro děti od 5-17 let denně minimálně 60 minut střední až intenzivní pohybové aktivity, při které se zadýchají. V každéme věku se potřeba i intenzita pohybu u dětí mění a velmi důležité je aby děti cvičily SPRÁVNĚ!
Již v předškolním období se u dětí utváří vztah k sportu a rodiče ho mohou ovlivnit. Školáci obvykle “kopírují” návyky z tohoto období.
JAK dítě motivovat k pohybu?
🏀 NENUTIT, pohyb musí bavit
🏀 s výběrem sportu nespěchat a počkat na školu
🏀 nepřetěžovat dítě
🏀 podporujte děti v pohybu, který si vybraly a mají rády
🏀 příklady táhnou – buďte aktivní a naučte děti vnímat pohyb jako přirozenou součást života.
RGB

Zajímá Tě nějaké téma ohledně zdraví nejen dětí, který na blogu není? Napiš nám, máme rády nové podněty k tvorbě článků.

1 Comment

  1. Pingback:Tipy pro duševní pohodu - Lékárnice maminky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Nejnovější články

Štítky