Tipy pro duševní pohodu

daisies-g93d5118d4_1920

Pečovat o své duševní zdraví musíme pořád. Ovlivňuje totiž nejen naše každodenní životy, ale také zdraví našeho těla. Správnými návyky přispíváme k psychické pohodě našich dětí a zároveň se od nás mohou učit, jak se o svou psychiku starat. Pojďme se tedy podívat na tipy, jak svou duševní pohodu podpořit.

 

Tip pro duševní pohodu č. 1: Mediální půst

Nenechme se zbytečně stresovat informacemi, které nutně v danou chvíli nepotřebujeme. Je lepší si vynahradit jeden až dva časové úseky během dne, kdy si budeme číst články, koukat na zprávy nebo brouzdat po sociálních sítích. Zbytek dne věnujme jiným aktivitám a mějme mediální půst😉

 

Tip pro duševní pohodu č. 2: Pohyb.

Pozitivní efekt fyzické aktivity na naši psychickou pohodu je jednoznačný. Pohyb zlepšuje naši náladu, snižuje stres a úzkost. Zařaďte pohyb do svého každodenního života:

🏃‍♀️jděte se s dětmi projít

🏃‍♂️místo výtahu použijte schody

🏃‍♀️při telefonování choďte místo sezení

🏃zahrajte si s dětmi pohybové hry

🏃‍♀️zatancujte si na svou oblíbenou písničku

🏃‍♀️posilujte ve volných chvilkách (například když je dítě na nočníku😁)

 

Tip pro duševní pohodu č.3: SMÍCH

Smích léčí. 😁💚

Mnoho studií již zkoumalo, jak pozitivní přístup ovlivňuje naše zdraví a pomáhá nám snáze překonat nejrůznější choroby. Nemusíme se hned smát na celé kolo. Stačí i malý úsměv. 🙃Pokud se usmějeme, začnou se nám vyplavovat endorfiny a další látky, které způsobí, že se cítíme šťastnější. A čím jsme šťastnější, tím víc se smějeme.

Vytvořte si každý den svou spirálu štěstí pomocí úsměvu😊

 

Tip pro duševní pohodu č. 4: HRAJME SI

Že je pro děti hraní důležité, jistě víme – podporuje kreativitu, komunikační schopnosti, abstraktní myšlení a mnohé další. 🎲♟🎯

To samé však platí i pro dospělé, Pokud hrajeme hry, posilujeme si své emoční a psychické zdraví. Když navíc hrajeme hry se svými dětmi, pomáháme tak budovat pevnější rodinné vztahy.💚

Jakou hru si dnes zahrajete vy?😉

 

Tip pro duševní pohodu č.5: ZPĚV

Poslouchání hudby a zpívání si může snižovat pocity úzkosti, riziko deprese a celkově navozovat příjemné pocity. Na veřejnosti si nyní zpívat nemůžeme, ale doma si zazpívejte s radostí z plných plic. 🎤🎺🎸

Vytvořte si s dětmi kapelu (jestli nemáte nástroje, poslouží vám dobře hrnce nebo vařečky)😊

 

Tip pro dušení pohodu č. 6: ROZVRH

Denní rutina, strukturovanost času, rozvrh. Tyto věci zní trochu nudně. 🥱Pravdou ale je, že když víme, co se bude dít, máme pocit bezpečí a jistoty. Pro naše děti to pak platí dvojnásob. Pokud si navíc den rozplánujeme, mnohem snáze do něj můžeme zařadit i zdravé návyky, čas na rodinu, relax či sport.🗓

 

Tip pro duševní pohodu č. 7: SDÍLENÍ EMOCÍ A POCITŮ

Mluvit o svých pocitech a emocích může být obtížné. Zvlášť pokud na to nejsme zvyklí. Nemusíme hned skočit do hlubokých dlouhých rozhovorů o pocitech. Snadněji se nám bude o těchto věcech bavit při nějaké činnosti, která nás těší (například procházka nebo malování či jiná tvůrčí činnost).

Často je také těžké popsat, jak se cítíme.🤯

Můžeme použít jedno slovo nebo popsat své pocity více slovy.

Můžeme vysvětlit, co se nám odehrává v hlavě.

Můžeme ostatním říci, co máme chuť na základě svých emocí udělat.

Mluvení o našich pocitech a emocích, nám pomáhá vyrovnat se s problémy. Díky tomu, že nám ostatní naslouchají, cítíme podporu a snižuje se náš pocit osamění. Tím, že se ostatním otevřeme, povzbudíme i je, aby své pocity sdíleli. Zároveň učíme děti, že mluvit o svých pocitech je normální.💚

 

Tip pro duševní pohodu č. 8: TŘI POZITIVNÍ VĚCI

V životě se nám nestávají jen samé dobré věci. Důležité ale je naučit se pozitivní věci v životě hledat a uvědomovat si je. Zkuste si každý večer sepsat 3 pozitivní věci, které se vám ten den staly. 📒🖊

Může to být cokoliv. Od skvělého koláče, který jste měli ke kávě, přes významný úspěch v práci až po krásný společný zážitek s vaší rodinou.

S dětmi si před spaním povídejte o tom, co během dne prožily. Zkuste s nimi počítat, kolik negativních a kolik pozitivních zážitků měly. Ideálně bych těch pozitivních mělo být alespoň 5x více.

 

Tip pro duševní pohodu č. 9: POMÁHEJME SI.

Zajímat se o druhé a pomáhat jim, přináší do našeho života smysl, naplňuje naši potřebu sociálního kontaktu a zlepšuje naše emoční zdraví.

Zapojme se do dobrovolnické činnosti. Udělejme nějakou drobnost pro své blízké. Zajímejme se o jejich potřeby. Podporujme je a oceňujme. Ale i zde platí všeho moc škodí. Nezapomínejme tedy ani na sebe. Pokud nevěnuji dostatek péče sama sobě, nezbyde mi síla starat se o ostatní.

 

Tip pro duševní pohodu č. 10: ODPOČINEK A RELAX

Přesto (nebo právě proto), že může být vaše současná situace náročná, nesmíme zapomínat na dostatek relaxace a odpočinku.

Co nám k tomu může pomoci?

🛌 Pravidelný a kvalitní spánek

🧘‍♀️ Meditace, cvičení jógy

💆‍♀️ Masáž, protahování svalů, hluboké dýchání

🎧 Poslech hudby, sledování oblíbeného filmu

Únava je signálem organismu, který nás chrání před přetížením. Poslouchejme své tělo, vnímejme, co nám chce sdělit, vypněme, když je potřeba.

 

Tip pro duševní pohodu č. 11: DOTEK

Dotek je prvním smyslem, díky němuž můžeme komunikovat se svým dítětem. Vytváříme mezi sebou pouto a pomáháme dětem cítit se milováni a v bezpečí. Pro dospělé je ale neméně důležitý. Lidský dotek je důležitou součástí sociálního kontakt a posiluje náš pocit štěstí a pohody.

Objetí, polibek, mazlení s dětmi, ale i s domácími mazlíčky, self-massage (tedy masírování sebe sama). To vše nám pomůže udržet si psychickou pohodu.

 

Tip pro duševní pohodu č. 12: POMOC

Nenakládejme na sebe příliš, nepřetěžujme se.

Nemějme na sebe nadmíru vysoké nároky.

Buďme sami k sobě laskaví.

Nebojme se požádat o pomoc, pokud cítíme, že je toho na nás moc. Požádejme o pomoc své blízké, přátele, kolegy. Nebojme se obrátit na odbornou pomoc. To, že dokážeme ostatní poprosit o pomoc neznamená naše selhání. Ukazuje to, že jsme schopni i v tíživé situaci hledat řešení.

Využít můžeme i pomoc z lékárny – zeptejte se v lékárně na volně dostupné léčivé přípravky na zmírnění příznaků stresu a úzkosti. Využít můžeme i přípravků z bylin.

RGB

Zajímá Tě nějaké téma ohledně zdraví nejen dětí, který na blogu není? Napiš nám, máme rády nové podněty k tvorbě článků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Nejnovější články

Štítky